Sådan støtter du dit barns sproglige udvikling

Som forælder spiller du en meget vigtig rolle for dit barns sproglige udvikling. Og jo mere du kan tale med dit barn, og jo mere du sætter ord på alt, hvad I foretager jer og oplever i løbet af dagen, jo bedre er det.  

Gør det til en vane at sætte ord på, når dit barn f.eks. skal have tøj af og på ”blusen over hovedet”, ”først den ene arm, så den anden arm”, sæt ord på barnets kropsdele – ”hoved”, ”arme”, ”mave”, ”ben”, ”numse”, ”fødder”, ”tæer”. Sæt ord på bevægelse ”op at stå”, ”ned at ligge”.  Selvom dit barn endnu ikke helt forstår, hvad du siger, så er det med til at give dit barn en fornemmelse for sproget og danner grund for barnets ordforråd.

Når I triller ture med barnevognen, så lad dit barn sidde op, kigge på verden, mærke vinden i ansigtet, følge med i hvad der sker. Sæt også her ord på ting I møder på jeres vej. ”Hov, det var en stor bil, wruum siger bilen”, ”der er en hund, vov-vov siger hunden”, ”se en fugl, pip-pip” osv. Og når I kommer hjem, så er det en rigtig god idé at kigge i billedbøger og tale med barnet om de billeder I kigger på – og måske er der også her et billede af en bil, en hund og en fugl, så barnet hører ordene gentaget og genkender ordene og deres betydning.  

Sæt også ord på, når I spiser sammen og sidder ved middagsbordet. Mange børn vil i denne alder gerne spise selv og de nyder maden – og vil ofte sige f.eks. ”mmm mmm” eller ”mamama” i betydningen ”maden smager godt”. Gentag dit barns lyd og sæt ord på ”mmm ja, dejlig mad” osv. så du deler oplevelsen og glæden ved at spise sammen med dit barn.  

Syng mange sange sammen med dit barn og meget gerne fagte-sange, hvor I bruger kroppen. Det kan være ”hjulene på bussen” eller ”Først den ene vej”, hvor du cykler med barnets ben eller arme imens. Det kan være ”lille Peter Edderkop”, hvor barnet forsøger at bruge sine fingre og hænder. Det kan være ”Jeg er en lille undulat”, - mulighederne er mange.

Pludre i stavelser og vinke

Dit barn begynder nu at bruge ordlignende ord, og pludrer mere og mere i stavelser. Dit barn kan f.eks. sige ”ba ba ba”, ”da da da” elle ”ga ga ga”. Det kaldes kanonisk pludren og er en vigtig del af barnets sprogudvikling.  

Dit barn begynder nu også at reagere på sit navn, og begynder også at kunne genkende navne på familiemedlemmer. Dit barn begynder nu også at forstå, at bestemte ord er knyttet til bestemte situationer. I denne alder kan dit barn f.eks. begynde at vinke, når nogen kommer og går, og nogle børn kan også klappe kage. Det er en ret kompleks proces for barnet at finde ud af at vinke og klappe. Det kræver både stor koordinationsevne samtidig med en forståelse for, hvad andre siger og gør. Mange børn begynder også i denne alder at ryste på hovedet og signalerer derved ”nej” – og man kan jo overveje, hvorfor børn måske netop ofte lærer dette ord først. Hvor det at vinke er en måde at sige ”hej” uden ord, så kan et rigtigt hej nu også begynde at dukke op. Sørg for at vinke igen og sig gerne ”hej” og ”hej-hej” samtidig med, at I vinker.

Sæt også ord på, hvem I vinker til ”nu kører mor, farvel mor”, ”der er bedstemor, hej bedste”, ”nu kommer far hjem, hej far” osv. Når du sætter ord på, at folk kommer og går, så lærer dit barn stille og roligt, at det er okay, at nogen går – og de kommer tilbage igen. Du lærer også dit barn at forbinde bestemte ord med bestemte personer ”mor”, ”far”, ”bedstemor”, ”bedstefar” osv. så barnet naturligt også får disse ord ind i sit ordforråd.  

Vær ikke ked af, at du gentager dig selv og måske har en følelse af, at du siger det samme og det samme. Dit barn har netop brug for at høre de samme ord igen og igen, før det forstår ordene og bliver i stand til selv at kunne sige dem.  
 

Kærlig hilsen

Helen Lyng Hansen
NetSundhedsplejerske.dk